onsdag 21 november 2012

Lagar, regler och normer i klassrummet


Klassråd, sensommarsolen lyser in på trötta elever. Det är dags att komma överens om ordningsreglerna i klassrummet, för de skall man komma överens om gemensamt. När allt är klart plitas de ner på ett A3 ark och sätts upp längst fram i klassrummet eller vid ingången, så att alla ser den.


Sättet det görs på är demokratiskt och bra, men ofta brukar eleverna blanda ihop lagar, regler och normer så det bara sjunger om det. Därför bör läraren, redan innan man börjar skriva en lista, gå igenom skillnaderna mellan just lagar, regler och normer så att eleverna vet vad de skall ta med bland ordningsreglerna, och vad som inte behöver tas med.

Lagar

lagarna stiftas (godkänns) av riksdagen. Det är varje medborgares plikt att veta vilka lagar som gäller för den personen. Lagar har även en tydlig straffpåföljd. Eftersom lagarna redan finns nedskrivna, behöver inte eleverna fylla i dem på sin lista. Exempel på handlingar som regleras i lag kan vara:

*Man får inte kalla någon något elakt som hora eller bög.

*Man får inte slåss

*Man får inte stjäla av varandra

*Man får inte filma eller fota en som inte vill bli filmad eller fotad

osv... den sista återkommer jag till.


Poängen är att det inte blir bättre av att eleverna skriver ner detta som regler, eftersom de, mer eller mindre medvetet, vet att det inte finns något egentligt straff om man bryter mot ordningsreglerna. De förstår inte att lagar faktiskt för med sig en straffpåföljd. Det är just det som är speciellt med lagar.


Regler

Regler är enklare saker som inte ryms inom ramen för lagarna eftersom de skulle bli allt för petiga i sitt innehåll då. Regler finns också till för att ändra straffrätten i sporter. Man får t.ex. inte slåss enligt lagen men i en boxningsmatch kan man slå någon medvetslös utan att drabbas av straff. Det är normer och regler som skall skrivas ner som ordningsregler i klassrummet. Det är ofta enkla saker:

*Kasta bara snöbollar på ett speciellt område

*Vänta på din tur om du vill... (sätt in valfri leksak, dator, videospel eller liknande här)

*Tugga inte tuggummi under lektionen

*Ha inte mobilen framme under lektionstid

*Gå inte utanför skolområdet utan tillstånd

osv...

Inget av detta är egentligen straffbart, det är därför man måste komma överens inom klassen om det är godkänt eller inte att göra dessa handlingar, och även att bestämma något symboliskt straff om man bryter mot en ordningsregel.


Lagen om fotoförbud måste vara utskriven som en allmän regel på skolan och regeln måste vara känd av de som går på skolan. Dessutom skall skyltar måste vara uppsatta vid ingången om att fotoförbud råder för att den skall gälla. Personligen tycker jag att det är viktigt att man gör så på skolorna för att förhindra att bilder och filmer av nedsättande karaktär skall spridas Facebook eller Youtube. Om det är straffbart går det iaf. att polisanmäla, vilket är omöjligt annars.


Normer

Normer, slutligen, är sådant vi får med oss i uppväxten från släkt och vänner. Det kan också kallas god uppfostran eller vanligt normalt ”hyfs”. Ibland kan det vara nödvändigt att fylla i normerna bland ordningsreglerna, helt enkelt eftersom det finns barn som inte fått med sig uppfostran och hyfs i sin uppväxt. Bland det man kan ta med kan nämnas:

*Skrik inte rakt ut i klassrummet

*Träng dig inte före i matkön

*Duscha efter det att du haft idrott

*Ät inte mat med öppen mun och smaska inte

*Ha inte ytterkläder på dig inomhus

*Tala inte i telefon under lektionstid

*Tvätta händerna efter det att du varit på toaletten

osv..
 

På det hela taget, mer saker kopplade till elevernas beteende för att få dem att förstå vad som kan anses vara gemensamma ”regler” i samhället för att få en större grupp att kunna samarbeta på en liten yta med så litet bråk och slitningar som möjligt.

Om man bara följer dessa enkla små rekommendationer är det mycket lättare att få eleverna att skriva regler inom sin egen sfär och dessutom kan man öka förståelsen för behovet av lokala ordningsregler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar